Historia

My Bejbe !

Miłośnikiem Corsy z serii A stałem się w momencie gdy zobaczyłem pierwszy raz to maleństwo. Czarny Opel Corsa A GSi, 1.6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa, dużo dodatków, których w „standardowych” modelach Corsy nie ma, a które na tamte czasy były czymś rzadko spotykanym w tej klasie aut. To wszystko sprawiło, iż naprawdę można było polubić ten model. I tak też się stało.
Wiele szczęśliwie przejechanych kilometrów i przyjemność z jazdy z każdym dniem zbliżała tylko czas intensywnych prac nad autem. Miesiące spędzone w Internecie na poszukiwaniu pomysłów mających stać się rzeczywistością doprowadziły do rozpoczęcia realizacji marzeń.

Jako, że poprzedni właściciele nie do końca chyba rozumieli, że pojazd potrzebuje trochę więcej niż tylko paliwa do jazdy, Corsa była w ciężkim stanie. Prace zaczęły się więc od zupełnego poziomu ZERO. Rozebrana na czynniki pierwsze karoseria trafiła do blacharzy, a silnik jako część w najlepszym stanie do czyszczenia i wymian niektórych elementów na nowe.
Jeżeli ktoś z Was uważa, że przywracanie do życia takich aut nie ma sensu – powinien odpuścić daszy ciąg poniżej ;-)
Rozpoczęte prace dostarczały coraz więcej złych wiadomości. Praca nad karoserią okazała się być najgorszą częścią. Do wymiany kolejno zostały oddelegowane: pas przedni (góra / dół), pas tylny, błotniki, tylna klapa, jedne drzwi oraz maska, która otrzymała tzw. Bad Look, wloty powietrza oraz otwory na spinki. Środek pojazdu również nie pozostał bez gruntownych zmian. Do prac zostały skierowane kubełkowe siedzenia i obicia boczne, które otrzymały czerwone barwy – nawiązując do dynamiki samochodu. Została również wymieniona podsufitka, słupki boczne jak i kilkanaście elementów wnętrza tak samo jak i elementy zewnętrzne (lusterka, szyby itp.).

Po pracach blacharskich kolejnym kierunkiem był lakiernik. Naga piękność została została przetransportowana na etap III prac – czyli montaż.
Cała operacja przywrócenia Corsy do czasów świetności trwała ponad pół roku. Efekt prac był na tyle satysfakcjonujący, ze tak naprawdę zmotywował tylko do rozpoczęcia etapu IV – czyli prac związanych z tuningiem i kolejną stylizacją.
Etap ten trwa do dnia dzisiejszego i przypuszczam, że nie zostanie nigdy zakończony ponieważ zawsze można jeszcze coś ulepszyć i unowocześnić :)

W momencie kiedy piszę ten artykuł Bejbe otrzymała pomoc do, i tak już nie takiego słabego (100 KM@5600obr/min, 135 Nm@3400obr/min), silnika w postaci zmiany programu w jednostce sterującej (ECU) firmowanego przez inż. A. Godulę, modyfikację układu wydechowego zakończonego końcowym tłumikiem Michael, filtr stożkowy, oraz sportowe świece. Skutkiem zmian jest sprint do 100km/h w niecałe 9 sekund, bardzo dobra elastyczność, „zamknięcie budzika” – czyli prędkość ponad 210km/h (do tylu jest skala) oraz co najmilsze – zużycie paliwa na poziomie 7l/100km :) Zmiany w silniku wymusiły poprawę siły hamowania i tak jako pierwsze pojawiły się tarcze wentylowane Brembo. Ulec zmianie musiało też, i tak już sztywne w modelu GSi, zawieszenie. Wybór padł na sprężyny Weitec -35mm i amortyzatory Sachs Advantage co obniżyło i utwardziło pojazd poprawiając własności trakcyjne. Wszystko musiało zostać wykończone ładnymi bucikami i tak Bejbe doczekała się felg alu BBS Michael Schumacher Collection 15×7″ na oponach Viking Pro-Tech 500 195/50.

Wnętrze zachowane w barwach czerwonych otrzymało, po za nowym obszyciem siedzeń i poszycia drzwi oraz podsufitki, kierownicę sportową SWM, nakładki na pedały Folia-Tec, wymienione rygielki w drzwiach (alu) oraz chromowany lewarek dźwigni zmiany biegów. Zamontowany został również alarm i centralny zamek z pilotem.

Zewnętrzny charakter podkreślają „przeciągnięta” na grill maska (Bad Look), wloty powietrza do silnika oraz spinki do maski Sparco. Chromowane siłowniki do podnoszenia maski Inxx oraz rozpórka do kielichów po za wyglądem maja spełniać rolę ożywienia komory silnika, a na zewnątrz: przednie kierunki z białymi kloszami, przyciemnione tylne lampy oraz przyciemnione szyby.

Zmiany w maleństwie objęły również nagłośnienie wnętrza, za które odpowiada jednostka sterująca Clarion DRX5675 wykorzystująca do prezentacji swoich możliwości 900 watowy wzmacniacz napędzający dwa 400 watowe głośniki niskotonowe (30cm), wysokotonowe głośniki zabudowane w prawie 200 litrowej skrzyni basowej (zajmującej cały bagażnik :-) ). Zamontowane zostało również odcięcie wzmacniacza przez chromowany, podświetlany wyłącznik. Za balans z przodu odpowiadają głośniki Blaupunkt 100W.

Przyszłość jest jeszcze pustą kartą, którą będę się starał systematycznie wypełniać.

Wszystkich zainteresowanych kolejnymi etapami powstawania Bejbe zapraszam do częstego odwiedzania strony.


Informacje:

MODEL: Opel Corsa A GSi 1991/1995/2001
SILNIK: 1600 cm3 EFI (C16SE), 100 PS, V max ponad 210 km/h – dokładnie nie wiem bo licznik kończy się na 210, ale wskazówka była pionowo w dół :) Program w ECU (chip) zmieniony – podziękowania dla inż. Andrzeja Goduli :), filtr stożkowy, świece Bosch Super4
HAMULCE: Przód: tarcze wentylowane Brembo, tył bębny
ZAWIESZENIE: Sprężyny Weitek -35mm, amortyzatory gazowe Sachs Advantage
WEWNĄTRZ: Zmienione obicie całej tapicerki (siedzenia, obicia boczne i podsufitka), sportowa kierownica SWM, nakładki na pedały FoliaTec
NA ZEWNĄTRZ: Alu BBS Michael Schumacher Collection 15×7″ ET35 + Viking Pro-Tech 500 195/50 (przód) 185/50 (tył), przyciemniane szyby, światła tylnie przyciemniane, białe przednie kierunki, tłumik końcowy Michael, maska Bad Look, wloty powietrza oraz spinki na masce, silowniki INXX (chromowane) do maski, rozpórka (alu) do kielichów
CAR AUDIO: Clarion DRX-5675R, wzmacniacz Boshmann PCH-4480LX 900W, głośniki Blaupunkt 100W (przód), Alda AVD-120S 400W (x2) + Tonsil Pershing 100W (x2) w skrzyni basowej, kable audio od Atex’a, odcięcie wzmacniacza
PRZYSZŁOŚĆ: Generalnie to plan jest prosty…znaleźć bogatego sponsora, który umożliwi mi realizację ambitnych planów związanych z Bejbe :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

HTML tags are not allowed.

Corsa-A.pl site