Historia Corsy A

Wstęp:
Opel Corsa stanowił ze strony Europejskiego General Motors pierwszą próbę wypuszczenia supermikrusa – próba ta okazała sie bardzo udana.
Maly samochód (nazywany w Anglii „Vauxhall Nova”) miał podstawowy, klasyczny styl skrzyni 3-biegowej, ale był nowocześniejszy pod tą legendarną karoserią. Istniała szeroka paleta wyposażenia wnętrza i silników, jako że Opel miał zamiar stworzyć doskonałą Corsę dla prawie każdego.
W momencie, kiedy Corsa została zastąpiona nowym supermikrusem (teraz uniwersalnie nazywanym „Corsa”) w kwietniu 1993, miała nieco mniej niż 10 lat; mówiac szczerze, samochody w tym wieku zaczynały wyglądać na swój wiek. Jakkolwiek modele pózniejsze i te słodko unowocześnione przez pasjonatów Corsy wyglądają, jakby dopiero co wytoczyły się z salonu.
Historia Opla Corsy A

Wypuszczona w 1983 Corsa była bardzo obiecująca dla Opla. Dealerzy od dawna chcieli samochodu, który przebiłby Fiestę; Corsa okazała się idealnym zawodnikiem. Zaletą, która dawała jej przewagę nad większością rywali była osiągalność wariantu salonowego (w obu dwu- i czterodrzwiowych wersjach).
Silniki rozciagały sie od 1.0 litrowego, przez 1.2, 1.3 i 1.4 benzynowe do silnikow 1.5 litrowych diesel i turbo diesel; był też sportowy 1.6 dla GTEi. Ten model został przemianowany na GSi po zmianie wizerunku w 1990, która, oprócz innych specjalistycznych zmian, przyniosła nową przednią atrapę i przejrzyste wskaźniki z węższymi lampami przednimi, żeby nadać ładniejszego wyglądu wszystkim modelom.
Bestsellerem i jako nowa i jako używana okazała się 1.2 litrowa wersja, która, jak Fiesta, przyciąga głównie możliwością istnienia jako 5-drzwiówka.
Inną popularną wersją byłą 1.2 Luxe (ta wersja przedstawiona została w 1990 r.), która pojawiła się z zamkiem centralnym, elektrycznymi oknami, dzielonymi tylnymi siedzeniami i radioodtwarzaczem jako standardowym wyposażeniem.
Corsa jest prawdopodobnie jednym z najpopularniejszych małych samochodów – ze względu na swoje niskie ubezpieczenie i koszty utrzymania, jak i zasługujące na szacunek osiągi i prowadzenie.
Za co placisz ?

Osiągi są jak najbardziej do przyjęcia, chociaż diesle i 1.0 litrowe benzyniaki są trochę wolne. Poręczny mały samochód, który służy równie dobrze jako pierwszy samochód, praktyczny wszędobylski czy samóchod wyczynowy. Do Corsy bowiem pasują większe silniki z innych Opli aż do 2.0l 16v Turbo z Calibry.
Jako samochód praktyczny, Corsa nie daje argumentów swoim przeciwnikom – nie ma wielu rywali dla takiej palety ekonomicznych, wyczynowych, stylowych i praktycznych samochodów.
Limuzyny (Saloon) Corsy i ich hojnie rozbudowane bagażniki, wyśmiewane wsród wlaścicieli trzydrzwiówek, odegrały dużą rolę w sukcesie Corsy; były to bowiem jedyne limuzyny w tej klasie.
Podsumowanie:

Za pieniądze, Corsa oferuje rewelacyjną alternatywę wobec większości współczesnych supermikrusów. Jest praktyczna, tania i można na niej polegać, a potencjał dla tuningu i osiągów nie ma sobie równych w swojej klasie. Fakt: jest mała, ale jak to powiedział poeta: „Małe jest piękne”.
Historia (datownik):

1983:
Opel nie wahał się i pierwszy w ogóle fwd (Front Wheel Drive – przedni napęd) maleńki hatchback wytoczył się ze specjalnie zbudowanej fabryki w Saragossie w północnej Hiszpanii. O, ironio – „Nova” po hiszpańsku znaczy „nie isc”, dlatego samochody europejskie zostały oznakowane jako Opel Corsa. Podczas kiedy bardziej koserwatywni wytwórcy graliby bardziej asekurancko wypuszczając serie powolnych i nisko wyprofilowanych samochodów, Opel poszedł na całość od samego początku. Zamiast opóźniając wyprodukowanie modelu sportowego do momentu, aż będą pewni, ze Corsa to sukces, firma się nie „pieściła” i natychmiast wypusciła okręt flagowy – serię z 1.3 litrową SR (sports refined).
I nie daj się zmylić, SR nie była tylko przylepką specjalnie usytuowaną wokół modelu standardowego. Więcej, był to jedyny model w całej palecie, który otrzymał silnik 1297 cm3 CROSS FLOW Kadetta i Ascony jak i skrzynię 5-biegową. Obniżone zawieszenie, sportowe siedzenia w stylu Recaro i całą masę dodatków wyniosły maleństwo wysoko ponad resztę.

1984:
Od modeli 1984 samochody Opel Corsa są wyposażone w tylne hamulce z samoczynną regulacją luzu szczęk, wynikającego z zużycia okładzin ciernych. W październiku 1984 r. wprowadzono do produkcji model Corsa Van, mały samochód dostawczy oparty na modelu Corsa 1000 s.

1985:
Wprowadzono silnik: 1.3s (69 KM, 5-cio stopniowa skrzynia biegów) oraz silnik 1.3i do modelu Sprint (83 KM). Pojawił się również sedan i silnik 1.5 Diesel (50 KM)

1987:
Przybył silnik: 1.3GT z przednim zderzakiem z pierwszej GSi, standardowo 3-ramienne alusy i obniżone zawieszenie.

1988:
Opel wypuścił silnik: 1598 cm3, 100 KM, 190 KM/h. We wszystkich modelach zmieniono przednią część nadwozia. Zmiany polegały na zastosowaniu nowej, oddzielonej od zderzaka, osłony chłodnicy. Pokrywa bagażnika została wyposażona w przycisk z zamkiem oraz klamkę.

1989:
SR orzymuje większy silnik – 1389 cm3 , wraz z zamkiem centralnym, przyciemnianymi szybami i oknami elektrycznymi.

1990:
Poważna zmiana wizerunku w całej palecie. Pojawił się model GSi: silnik 1.6l (około 100 KM). Pojawiły się również boczne listwy na progach i tylny spojler. Była to najszybsza Corsa i wg. producenta maksymalna prędkość to 190 km/h (oczywiście można nią jechać i 200 km/h – sprawdzałem !).
W środku przedstawiono nowocześniejszą deskę, z wielkimi nadmuchami i nowymi kontrolkami. Wypuszczenie 1.5 litrowego Turbodiesla, w 3-, 5-drzwiowych i modelach Van.

1990/1991:
Pojawił się nowy silnik: 1.4i Sport (dodano sportowe siedzenia i tylni spojler), Swing, Swing+ i Joy (większe wnętrze, kolorowe siedzenia i duzo dodatków takich jak elektrycznie sterowane szyby). Druga nowość to silnik 1.5TD (67 KM). Jednostki 1.2i (teraz 45 KM) oraz 1.4i (60 KM).

1992:
Ostatnia wyczynowa Corsa została wypuszczona (1.4 SRI). Na szczęście Opel wykorzystał swoje zapasy hamulców i zawieszenia z SR, co oznaczało, ze SRi dostała obniżone zawieszenie i hamulce z GSi, a także wielopunktowy wtrysk paliwa.

1993:
Zatrzymano produkcję, żeby zrobić miejsce dla Corsy, wypuszczonej z największą i najdroższą kampanią reklamową w tym czasie !!!
Kilka samochodów L-reg pozostało, ale puszczono plotkę, ze Opel ma w Hiszpanii sekretną masę zapasów nieużywanych Cors 1.0 Trip i Spins, których nie mógł sprzedać, i całą masę modeli GSi.

1994:
W tym roku sprzedano ostatni „nowy” model Corsy A. UWAGA !!! Jest możliwość kupna Opla Corsy serii A wyprodukowanego w 1994 !!!

Schematy / wymiary:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

HTML tags are not allowed.

Corsa-A.pl site